Total Pageviews

Go go chaiyok

LilySlim Weight charts

Sunday, July 23, 2017

5th day TBL 2017

Airni isnin hari ke 5 cabaran TBL....So far Alhamdulillah masih terpelihara....Diet di hari cuti amat la susah nak banding diet dihari keje...sebabnya kalo cuti mesti dok umah atau keluar....

Kalo dok rumah mesti masak dan makan....kalo gi jenjalan pun akan makan gak....nampak tak cabaran nya disitu....Kalo ari keje kiter dok tempat wat keje....apa yg ada sekitar workstation adalah kerja dan air kosong....aku cuma jengah cafe waktu rehat je...Bf pun dah siap2 makan roti kat rumah....kalo bf kat cafe dah tentu2 la akan menjurus kearah makan dengan banyak....maka elakan ke cafe...cukup la waktu lunch....tu pun kena hadkan amik nasi sesenduk + lauk + sayur....cabarannya adalah di cafe ada pelbagai manisan dan pilihan makanan....waffle kopok lekor burger dan pelbagai jenis nasik dan lauk pauk....kedai runcit pun ada

Aku dah mula mengurangkan makanan dan minuman manis....Jumaat lepas ada jamuan raya opis....Aku bawak air kosong aku sendiri....ni adalah untuk elakkan aku amik air manis....kuih muih manis dan desert mmg x amik langsung....Aku amik sate 2 set (cucuk), kambing bakar 2 piring kecil dan semangkuk mee rebus tulang kambing....yang lain cuit2 sket jer....nasik aku tak amik langsung....

Balik kerja hb ajak g tengok wayang.....dan macam biasa la...seblom maghrib g makan dulu....aku makan manhattan fish matket....kebetulan ada promo....aku amik set fish n chip kongsu dgn irfan...aku just makan isi ikan je dan salad....yg lain irfan makan....kekentalan memang perlu ada esp bila anak tak abis makan....biasanya aku ler jad tukang perabis makanan anak...kali nih aku suap je dia sambil dia layan kartun tu...abis gak akhirnya....Alhamdulillah

Sejak aku avoid makanan manis ni baru aku perasan yg makanan yg aku makan kat luar selama ni memang banyak yang manis..air manis memang slalu la aku elak...air gas jus segala memang aku x minum....bila makan mintak air suam jer...tp bab makanan manis .macam

hokkaido cheese tart
pretzel auntie anne
eskrim mcd & baskin robbin
coffee starbuck

kiter rasa macam dah ok dah x minum air manis padehal tanpa disedari makanan manis yang banyak masuk kedalam tubuh....tu yang tak kurus2 tu

bila hb ajak makan kat tempat yg biasa gi slama ni memang semua aku tolak....sebabnya manis....bukan senang nak control bila dah jadi rutin tapi tak mustahil sebenarnya

Kiter boleh ubah makanan yang kiter makan selama ni kepada pilihan apa yang ada pada menu....

Rutin : Wayang (popcorn dan air manis)
- Aku cuma makan beberapa ulas popcorn dan minum air mineral

Rutin: Snack plate KFC
- ubah kepada twister

Rutin: burger MCD
-ubah kepada bubur dan carikkkan isi ayam goreng tanpa kulit

Kalo boleh elakkan , elak la fast food tapi kalo dah terpaksa boleh gak buat macam tu....bukannya tak leh makan langsung

tapi manis memang takleh kompromi...kena kurangkan dan kalo boleh elakkan terus....dalam makanan seharian kiter pun sebenarnya dah ada gula...macam nasi roti dan sumber carb yg lain...

Dalam 5 hari ni aku dah ubah rutin aku

1. makan 6 kali sehari (sekali je makan berat)
 6 pg
10pg
1 tghr - makan berat
4 ptg
8 mlm
11 mlm

2. workout setiap hari
30 minit setiap sesi
sabtu ahad 2 kali pagi dan petang

3. Tido 6 ke 7 jam sehari
-rasa penat jer rest kejap...sekejap la...bukan la membuta sepanjang hari...


So far Alhamdulillah...kesihatan pun agak ok cuma lenguh2 sket pasal dah lama tak exercise kan...mungkin otot tu terkejut....

Tiap kali nak cheat makan atau nak skip workout aku akan remind balik yg aku skang berada dalam challenge TBL....terus bersemangat balik....wat masa ni aku x naik timbang lagi...Khamis pagi baru aku timbang balik...nak tengok dapat tak capai target lost 2.5kg seminggu


No comments: