Total Pageviews

Go go chaiyok

LilySlim Weight charts

Thursday, July 20, 2017

1st day challenge the biggest loser

Smalam kul 3pm ada briefing pasal challenge ni...peserta berdaftar bersama dgn yg walk in meningkat ke 150 org... menurut penganjur hadiah utama ni adalah jumlah tertinggi pernah di pertandingkan di peringkat jabatan....

Aku tgk rata2 yg join kebanyakkannya berat antara 60 ke 80 kg....yg btol2 obes giler ada la beberapa org....tp yg badan kecik molek ni sebenarnya yg berpotensi utk menang sebabnya...pemarkahan berdasar LWP (lost weight percentage)....

5 kg lost bg org yg berat 60kg adalah lebih besar LWP nya drpd org yg berat 100kg....tp kena turun atleast 5 kg bg melayakkan masuk grand finale best 20....pemarkahan berdasarkan LWP dan kehadiran bg setiap program yg penganjur adakan...macam smalam sesi pertama...body combat...Akan ada lagi 2 sesi kecergasan  dan 2 sesi kursus pemakanan....

Setiap 15 hari akan ada timbangan tetapi smalam kata en.razif tu dia akan buat timbangan setiap minggu ari jumaat...setiap khamis gym khas utk peserta TBL sahaja....kira macam last chance workout la

Smalam aku join body combat yg seblom ni aku pernah buat masa kelas zumba bawak blok tu...tp masa tu xtau plak namanya body combat...dia macam latihan bertinju la....xde la susah tp lenguh...sejam body combat...then lepas asar sejam lagi zumba...ni 1st time aku join kelas zumba...fun gak la...tp kelas ni kena bayar...5 inggit 1 sesi...ok la....

smalam memang penat giler...lepas mandi solat iron baju...10.30pm aku tdo...kul 6 pg br terjaga...Alhamdulillah badan rasa segar btol...mungkin 2 jam workout smalam menyingkirkan toksin2 jahat dalam badan aku

Ada beberapa tips dia bg smalam...diantara tips yg aku ingat

1. kurangkan gula
2. nak kurus sihat xde short cut yg ada adalah long cut
3. jaga makan (diet), workout jgn tinggal dan rehat secukupnya

So modus operandi utk program kali ni

1. Elakkan/kurangkan makan dan minuman manis
2. Workout setiap hari (zumba/threadmill)
3. Rehat secukupnya
4. Air 3 liter sehari
5. minum green tea
6. Menu & Aktiviti diet
                       6 pg- neslo + roti kosong
                       8pg- workout (cuti shj)
                       10 pg-  green tea + biskut tawar
                       1 tghr- nasi putih 1 senduk + lauk + sayur + air suam
                       4ptg- buah
                       6ptg -  workout
                       8mlm- buah/ sup
                      11 mlm - milo suam/ susu anlene

tu je kot plan nya....bak kata omputih

u fail to plan, u plan to fail
no pain no gain
beauty is pain

seram kan....hahahah

tapi pada aku usaha dan tawakal dalam mencapai sesuatu perkara dgn niat yg baik InsyaAllah kiter akan berjaya....

So balik ptg kang nak shoping brg dapur....beli yg sihat2 jer....

oppssss lupa lak nak citer pasal target....Disebabkan berat aku almost 85kg dan berat badan ideal berdasarkan ketinggian adalah 55kg....maka untuk mendapat hadiah utama aku kena lost 30kg dalam 3 bulan

means 10kg sebulan
2.5kg seminggu
357g sehari

huhuhuh...nampak macam mustahil dicapai...tp smalam workout 2 jam...pg ni aku timbang dh turun 800g

kalo aku menten macam tu dlm masa seminggu aku boleh lost 5.6kg
sebulan 22.4 kg
3 bulan 67.2 kg

hahahahah...berat yg tinggal adalah 17.8kg....berat sket je dr irfan

tu on paper jer....realitinya...bila kiter start control makan dan workout badan akan cepat trurun esp yg jenis gemok air....kalo istiqamah InsyaAllah dalam masa 2 minggu akan ada perubahan...lepas sebulan akan start plateau (berat statik)

Masa tu ko akan rasa sgt down dan stress...kekadang mcm2 cara buat tp berat xnak turun dh....masa tu kena la tukar rutin diet kiter....aku ckp berdasarkan pengalaman...biasanya aku akan give up..dpt lak beberapa org dah tegur nampak kurus la...nampak susut la.....dan tanpa disedari aku akan stop diet dan tiba2 badan naik mcm dulu....ceh....

rekod aku sendiri aku pernah turun 10kg dalam masa 3 bulan...pastu berat plateau...rupa2nya aku pregnant...see....rezeki Allah bagi dgn usaha dan tawakal pada Nya....Allah nak suh aku jgn berat sgt masa pregnant....nanti susah bila dh sarat....

untuk capai berat badan ideal aku kena singkirkan 35% drpd berat badan aku skang.....iaitu 30kg...Aku mmg sajer letak target tinggi sebabnya aku ni jenis yg mudah berpuas ati...bila dh turun sket mula la sedar diri...makan x hengat dunia...tau2 dh naik blk....

jadi aku nak cabar diri aku capai lost 2.5kg seminggu....kalo ok aku akan capai target 10kg sebulan tu... tu jer wat masa ni...aku akan sentiasa update perkembangan dari masa kesemasa....

wish me luck InsyaAllah






No comments: