Total Pageviews

Go go chaiyok

LilySlim Weight charts

Thursday, December 22, 2011

Balik kampung lagi utk bulan Dis 2011...

Memang dah jadi rutin untuk aku balik kampung menjengok mak ngan abah sambil beri sedikit duit blanja buat mereka...dari aku blajar kat segamat dulu sampai lar dah kawen nih...aktiviti wajib setiap bulan nih tetap diteruskan melainkan ada perkara yg tak dapat dielakkan baru lar aku postpone ke minggu seterusnya...

tapi kepulangan kali nih lebih bermakna sebab adikku sedang berpantang di kampung...anak sedara pun ada skali...tu yg rasa hepi lain macam...heheh...tapi hepi2 pun diet kena jaga gak...takut ke laut..nak2 lak skang nih tengah meriah dgn musim manggis, langsat dan rambutan...adoyai...dugaan berat tuh...walaupun hanyalah buah tp kalo dah makan sekilo setiap jenis tak ker mudarat tuh...

So aku plan nak makan sekadar untuk merasa SAHAJA dan bukannya MELANTAK....
Dulu aku tak brapa kisah sangat buah2an tempatan nih pasal aku lebih teringinkan buah oversea macam anggur dan epal...tp sejak dok "key ell" nih, biasa sgt dah ngan anggur dan epal...maka buah2an yg dpt bermusim nih jadi sedap sangat di tekak ku...bukan itu sajer yg aku risaukan..masakan sodap omak juga tak terkecuali...

Almaklumlah skali sebulan balik mak mesti masak makanan kegemaran kiter....bukan makan spesel sgt pun...biasa2 jer tp sebab mak yg masak terus jadi sedap giler...mak nih kalo masak telur dadar pun sedap dia lain macam...air tangan seorang ibu kan....harap2 ler anak aku jua suka masakanku...

tapi tu lar...bila balik kampung susah sket lar nak jaga diet...tak makan kang kecik ati plak org tua tuh kan...jadi TERPAKSA lar makan...huhuh..dan berat badan pun TERPAKSA lar dinaikkan..huhuhu lagi...

ni menu simple masa bercuti...udang goreng tepung, sayur campur, sambal ikan bilis dan tauhu goreng kurang bijak

ni menu bekal minggu lepas...daging kandar...yg tersembul tu adalah udang...tu utk sikecik sebab dia tak suka daging

ikan cencaru sumbat sambal

nampak dia nyer sepit rambut..tu sepit baju yer...celah mana ntah dia letak getah rambut dia...

menu bekal: sayur campur meriah berudang



Kalo ari keje aku masak 2 lauk...satu lauk ikut resepi yg lagi satu slalunya sayur ikut resepi dlm kepala otak...kekadang tak masak pun...aku beli kat pasar malam jer...kalo ari minggu baru lar aku masak yg susah2 sket dan spesel.....tp kalo ari minggu tinggal berdua jer ngan sibudak kecik nih aku masak yg simple2 jer...ikut tekak aku tp disesuaikan dgn kegemaran si kecik...hb aku nih suka masakan yg ada kuah2 ..bila dia ada keje kat luar, maka masa ni lar aku masak makanan kegemaran aku...seperti...
udang goreng cili api bersama bawang.....
dan

kacang buncis goreng ngan fish cake....makan dgn nasik panas2....pergh....layan....



No comments: