Total Pageviews

Go go chaiyok

LilySlim Weight charts

Thursday, July 18, 2013

Menu sahur dan berbuka bulan Ramadhan,,,

Untuk menu kali nih disebabkan aku berpuasa sambil menyusu anak, aku tak lar wat menu yg agak kearah diet sangat...simple2 jer tapi kebanyakannya masak sendiri...so boleh bajet kenadungan gula garam dan bahan perasa tak letak langsung....Sebolehnya aku

1.elakkan minum air sejuk dan manis masa berbuka...kalo ada gambar air manis tuh sumer hb aku yg telan

2. Sediakan 2 jenis lauk terdiri dari protein dan vitamin, makan kurma dan air suam 500ml

3. pagi aku minum secawan anmum, 500ml air suam, berbuka 500 ml, masa masak malam 500 ml dan sepanjang malam 500ml...kekadang habis kekadang tak

Gambar ni sumer tak ikut turutan sebab aku main snap jer dah tak ingat yg mana2...kot2 takder idea nak masak apa leh lar refer kat sini...di ingatkan lagi skali sesetengah menu tak sesuai utk org berdiet....hahah...selera org berpuasa kan


Aku nak bg amaran seblom scroll ke bawah lagi pastikan korang dalam keadaan iman yg kuat....ataupun tgk lepas berbuka kang...slamat menelan air liur



nugget dan ketam butter blackpepper

kacang buncis telur dan ayam masak kicap

sayur kobis dan tenggiri halia

sup ikan merah dan udang goreng kunyit

ni kalo tak silap berbuka hari ke 4...ayam bakar penyet dan sayur lemak pucuk ubi (makan luar)

telur dadar,  ayam  halia 


ni hb masak...daging blackpepper, telur dadar, ketam butter dan butter prawn...

close up butter prawn

sup ikan merah, sayur kobis, tengggiri halia

close up sup ikan merah

ketam blackpepper

ayam masak kicap


sambal udang dan daging halia

ayam goreng kunyit, daging halia

nasik dua senduk setiap kali makan dan jgn tambah

sayur sawi dan sambal sotong

kari udang, telur dadar dan sambal sotong

close up kari udang

kari udang, sup daging



tu jer stakat 9 hari berpuasa ni...ada yg menu untuk bersahur dan ada yg menu utk berbuka...kuih2 manis aku hadkan pengambilan kepada 2 ketul sahaja..tp kadang2 terbabas gak...

3 comments:

miazara ina said...

sama la mia pun..kdg2x ada tebabas gak.huhu

miazara ina said...

nanti mesej fb mia ya berat timbangan 1 untuk 30 julai sebelum 12.30 malam ni..tq

Mummy said...

ok...kak dah komen kat fb