Total Pageviews

Go go chaiyok

LilySlim Weight charts

Monday, August 13, 2012

Sudah 28 weeks....nak masuk 7 bulan dah....


Ni 1st time aku pregnant dalam bulan puasa...masa batrisyia dulu pregnant 2 ke 3 minggu dalam bulan puasa tp masa tu tak tau..so puasa cam biasa jer...cuma merasa puasa sambil menyusu badan jer la...sebab 2 minggu lepas abis pantang terus bulan puasa

Seblom mula bulan puasa aritu merata aku cari info pasal pregnant mummy berpuasa...tak lupa juga bertanyakan pengalaman kawan2 yg pernah alami keadaan yg sama...pokok pangkalnya si ibu itu sendiri...kalo mind set cakap tak larat, tak larat lar jadinya...
aku nih kalo time puasa memang tak larat sajer..tp tak lar sampai tak berpuasa...maknanya kalo puasa tu takdernya ko nak nampak aku meredah  jalan TAR disiang hari, bersiaran di Alamanda dengan gigihnya...
aku dah tau body aku camner..aku cuma elakkan jer dari mengikuti aktiviti2 lasak nih...keje yg lain aku wat cam biasa...keje opis, masak, mengemas sumer tadehal...

seblom bulan puasa aku timbang berat dah naik ke 81.0kg...sepatutnya buku merah tu dah dpt sticker hijau bg berat melebihi 80kg...tp mungkin nurse tu tak prasan...


skali timbang minggu lepas boleh plak berat aku jadi 79kg....padehal bersahur seperti biasa...heheh...

Masa bulan puasa ni aku sebolehnya cuba elakkan air manis dan ais masa berbuka...kalo berbuka kat luar pun aku akan pastikan aku bawak air masak dari rumah...tak pun order air mineral...sahur dan berbuka dgn kurma dan minum air masak sekurang2nya 2 liter sehari...kekadang ada gak tak cukup...tu pun nak dekat 2 kali bangun ke toilet ari malam...
Alhamdulillah wat masa nih dah nak masuk 24 hari aku puasa..puasa penuh lagi...kesihatan pun ok cuma batuk selsema jer sket...


Setiap ari aku mesti minum nescafe sebabnya aku addict...walaupun nurse dah pesan yg kafein nih tak baik utk baby...tp aku tak boleh nak elakkan...so apa yg aku buat..kalo seblom ni aku minum 3in1 atau bancuh sendiri sesudu kecil nescafe bersama susu pekat...
masa pregnant nih aku sukatkan nescafe ke 1/2 sudu kecil + milo 2 sudu + susu anmum 2 scoop...
aku minum secawan setiap hari...tak boleh miss..kalo tak sakit kapla menyerang...
tu sebab sebolehnya aku elakkan minum manis...kalo nak manis pun yg panas macam teh o
tapi bila minum air panas nih kiter tak cenderung untuk minum banyak...
kalo air manis dan sejuk sgtlah menggoda perasaan...dapat lak time berbuka puasa...se jug pun tak cukup...

Seminggu lepas raya aku nak kena wat MGTT untuk kesan diabetis...harap2 lar negatif...mak aku ada diabetis tu sebab aku kena minum air gula...masa mengandung batrisyia dulu ujian negatif...masa cek 4 bulan lepas pun negatif gak...yg aku risaukan nak cek seminggu lepas raya...
Almaklumlah kalo beraya...makanan merata tempat....manis2 belaka...nampaknya aku nak kena control makan gak raya nih...seriau gak nih...


Puasa kali nih aku bangun seawal 4.00am...masak nasik dan lauk ala kadar...sambil masak aku akan bancuh air nescafe dan minum sambil masak.... dalam kul 5.00 dah siap hidang...aku akan start makan slow2 sampai lar kul 5.30...habis makan, dok santai kat sofa sambil menghabiskan 500ml air suam sambil makan buah kurma 2 biji...kalo ada buah, aku akan makan sebiji buah...sampai lar masuk azan subuh...

untuk berbuka plak, aku akan berbuka dengan 500ml air suam bersama kurma...rest kejap then baru start makan nasik atau makanan berat...makan slow2 gak sampai lar kul 8.00pm...solat jap then baru kemas2 apa yg patut...then sambil iron baju aku akan minum lagi 500ml air suam...kekadang cukup 2 liter..kekadang 1.5liter...tu pun jenuh ke toilet...

Apa2pun slamat berpuasa dan slamat hari raya kepada semua geng2 diet ku...
maaf zahir dan batin





No comments: